VISIONEN FÖR
FRAMTIDEN
Naturen är den renaste formen av skönhet och alltid en källa till inspiration för Giorgio Armani. Från användningen av noggrant utvalda material till dialogen mellan naturens element och dess tidlösa design förmedlar Giorgio Armanis verk värden som enkelhet, höga krav och hållbarhet. Därför återspeglar en ansvarsfull skönhetsverksamhet naturligtvis formgivarens ursprungliga värden och översätts till tre avgörande områden som bidrar till varumärkets tidlöshet och hållbarhet: ekokoncept genom påfyllningsbara och laddningsbara förpackningar som utnyttjar återvunna och återvinningsbara material, bekämpning av klimatförändringar och motverkande av brist på rent vatten.
DESIGNAD FÖR ATT HÅLLA
Tidlöshet är en grundsten i Giorgio Armanis filosofi och det återspeglas i en rad initiativ. Dessa inkluderar påfyllningsbara och laddningsbara format som förstärker produkternas aura samtidigt som de förvandlas till hållbara objekt, samt förpackningar som utnyttjar återvunna material och främjar användningen av naturliga, hållbart källade ingredienser.
"Jag älskar saker som står tidens prövning."
BEKÄMPAR KLIMATFÖRÄNDRINGAR
Klimatförändringar är en av världens mest akuta utmaningar och en växande oro för medborgare över hela världen. För att bidra till den hållbara omvandlingen som världen både behöver och förväntar sig har Armani beauty beslutat att fokusera sina insatser på sina koldioxidutsläpp. I kombination med bevarandet av viktiga skogar i norra Zimbabwe och på Madagaskar och deras unika biologiska mångfald, har de möjliggjort att varumärket uppnådde koldioxidneutralitet för MY WAY år 2020. Som en följd av en ny femårsplan åtar sig Armani beauty också att ytterligare minska sin klimatpåverkan med ytterligare 25% och att uppnå koldioxidneutralitet för alla sina produkter år 2025.
"Jag anser att miljöfrågor bör vara nära hjärtat för alla, nu mer än någonsin."
ACQUA FOR LIFE
Under de senaste tio åren har Giorgio Armanis initiativ Acqua for Life hjälpt de mest utsatta samhällena runt om i världen att få tillgång till rent och säkert vatten. Detta globala åtagande, som hittills har fått en investering på 7,7 miljoner euro, har nått 195 000 mottagare över hela världen, och kampanjen uppmuntrar kontinuerligt aktivt engagemang för att höja medvetenheten. För att ta reda på mer om Acqua for Life-initiativet, klicka här.
"Vatten är kanske det element som jag känner mig närmast kopplad till. För mig representerar vatten liv och förnyelse, men också lugn och frid. Tillgång till rent vatten är utan tvekan en av de största utmaningarna på 2000-talet."